Budeme diaľnice využívať zadarmo?
19.02.2020 | Autor: Katarína Zelinková
Vláda schválila návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke. Od budúceho roka by tak vodiči s autami do 3,5 tony mali jazdiť po diaľniciach zadarmo. Experti však krútia hlavou a návrh považujú za nezmyselný.
Hlavnými dôvodmi na zrušenie diaľničných známok je podľa navrhovateľov nedostavaná diaľničná sieť a zvýšenie disponibilného príjmu obyvateľstva. V parlamente tento návrh prešiel s pripomienkou a zároveň bolo schválené aj skrátené legislatívne konanie. Od 1. januára 2021 by za využívanie diaľnic nemali platiť fyzické a právnické osoby s vozidlom do 3,5 tony.
Má tento návrh vôbec zmysel?
Vodiči síce ušetria, toto opatrenie však lacné nebude. Podľa odhadov by malo stáť približne 70 miliónov eur. Experti pritom dvíhajú varovný prst a návrh odmietajú. Diaľnice síce pribúdajú pomaly, no ani cena diaľničných známok sa za posledných 11 rokov príliš nezmenila. Okrem toho poukazujú aj na to, že diaľnice a rýchlostné cesty sú v dobrej kondícii, zatiaľ čo až 40 % ciest I. triedy je v zlom a nevyhovujúcom stave. Alarmujúca je aj kvalita mostov. Podľa štatistík je na Slovensku vyše štyristo mostov, ktoré sú v zlom a veľmi zlom stave. Zrušenie diaľničných známok podľa nich teda veľa pozitívneho neprinesie a zastávajú názor, že ide len o snahu strany SNS získať voličov v čase pred voľbami.
Peniaze z diaľničných známok budú chýbať
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s návrhom tiež nesúhlasí. Diaľničné známky jej v minulom roku priniesli príjem vo výške takmer 80 miliónov eur a ten bol pre ňu veľmi dôležitý. Tieto financie NDS investovala do prevádzky a údržby diaľnic a tiež z týchto peňazí splácala existujúce úvery. Zrušením diaľničných známok tak NDS o tento príjem príde a peňažné prostriedky budú musieť byť nahradené inými zdrojmi zo štátneho rozpočtu. Ak sa zdroje nenájdu, NDS nebude mať dostatok financií na to, aby sa o naše diaľnice starala.
S rozporuplným návrhom nesúhlasí ani rezort dopravy, ktorý mal s diaľničnými známkami opačné plány. Chcel zvýšiť poplatky za využívanie diaľnic a zabezpečiť tak viac finančných prostriedkov na údržbu a rozvoj. Podľa Petra Pellegriniho bude zrušenie diaľničných známok financované z viacerých zdrojov. Jedným z týchto zdrojov má byť napríklad lepší výber daní alebo škrtnutie vybraných výdavkov v niektorých kapitolách štáteho rozpočtu. Presný plán však vláda bude poznať až na jeseň tohto roku, kedy má prerokovať návrh na štátny rozpočet.
Čo bude ďalej?
Zrušenie diaľničných známok vyvolalo vlnu nevôle nie iba na strane odborníkov, ale aj v parlamente. Mimoriadna schôdza bola zvolaná na utorok 18. februára, kde sa tento návrh spolu s ďalšími opatreniami mal prerokovať. Parlament sa však ešte stále definitívne nedohodol. Isté je však to, že zrušenie poplatku za diaľnice bude znamenať stratu finančných prostriedkov potrebných pre prevádzku a údržbu našich diaľnic. V celej záležitosti má svoje slovo aj prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá môže parlamentu zákon vrátiť s pripomienkami do 15 dní od doručenia návrhu schváleného zákona. To znamená, že ak sa poslanci dohodnú na zrušení diaľničných známok, prezidentka môže nový zákon vetovať až po termíne volieb, ktoré sa uskutočnia 29. februára.
Na diaľniciach možno diaľničnú známku čoskoro potrebovať nebudete, PZP však áno. Nové poistenie auta môžete mať už za pár minút.