info@netfinancie.sk |
Po-Pia: 08:00-17:00
phone 0850 555 000
Aktuality

Aké super „vychytávky“ nás čakajú v najbližšej budúcnosti?

25.09.2017 | Autor: Netfinancie.sk

Automobilový priemysel je posledné roky pod značným tlakom. Ľudia od nových vozidiel nevyžadujú len vyššiu mieru bezpečnosti, ale radi si priplatia aj za väčší komfort či ekologickejšie riešenia.

Čo pre nás chystajú veľké automobilky?

Veľké spoločnosti ako Bosch, ZF, Magna či Continental investujú ročne milióny eur do výskumu a vývoja senzorov, softvérov či elektronických bezpečnostných systémov. Veľké investície idú aj do výskumu brzdových systémov, navigácií, asistenčných prvkov, elektroniky či emisných systémov. Okrem autonómne jazdiacich vozidiel na elektrinu tak môžeme v blízkej budúcnosti očakávať napríklad aj inteligentné povrchy či parkovanie, bezdrôtové nabíjanie či bez reproduktorový audio systém.

Vozidlá s inteligentnými povrchmi a parkovaním

Nápad inteligentných povrchov ide ruka v ruke s autonómnymi technológiami. Samojazdiace vozidlá na úrovni Level 4 a 5 (kedy vodič nemusí venovať aktívnu pozornosť dianiu na ceste) totiž musia byť stavané tak, aby v prípade potreby vedeli vodiča upozorniť na hroziace nebezpečenstvo či prekážku, a to aj vtedy, ak bude napríklad otočený chrbtom k ceste.

Jeden z najväčších výrobcov sedadiel do áut sa aktuálne venuje vývoju interiéru, v ktorom by sa sedadlo vodiča dokázalo vytočiť do protismeru. Konkurenčná firma zasa vyvíja tzv. inteligentný priesvitný poťah, ktorý by dokázal meniť cez podsvietenie farby interiéru či zobraziť výstražné znamenie priamo na látke sedadla.

Funkcia inteligentného parkovania tiež určite poteší, a to nielen ženy! Stačí ak vodič auto prvý raz zaparkuje sám. Vozidlo si vďaka senzorom zmapuje a „zafixuje“ presnú trasu vrátane rôznych prekážok a neskôr už vodiča nebude treba. Keďže je táto funkcia súčasťou autonómneho jazdenia, auto do garáže zaparkuje skrátka samo.

Elektrické automobily, čo šetria životné prostredie

Aj napriek množstvu dostupných informácií o ekologickom znečistení ovzdušia v dôsledku častého využívania áut, vodiči naďalej chcú veľké SUV-ka. Čoraz prísnejšie emisné predpisy v kombinácii s veľkými škandálmi automobiliek celú situáciu ešte viac komplikujú. Výsledkom takejto rovnice môže byť len postupný prechod k alternatívnym pohonom.

Jedným z nich je práve elektrina. Prvými „hybridnými“ lastovičkami budú už tohtoročné dieselové modely od Renaultu, zahanbiť sa však nenechá ani Audi. Jeho prvý sériový model SQ7 s 48V sústavou bude využívať hybridný pohon kvôli elektrickému kompresoru. Vďaka nemu bude malý elektromotor spúšťať štartovanie a umožní aj plachtenie s vypnutým motorom či chod pri nízkych rýchlostiach.

Namiesto čerpacej stanice nabíjačka

Vozidlá poháňané elektrinou už dávno nie sú utópiou. Napriek tomu však ľudí okrem vysokej ceny odrádzajú aj možné komplikácie pri nabíjaní takéhoto auta. Aj v tejto oblasti sa už vyvíjajú riešenia, ako napríklad v podobe nabíjacej podložky umiestnenej na zemi. Elektrina tak z podložky prechádza do batérie vozidla cez špeciálne zariadenie pripevnené na podvozku auta. Stačí teda, ak vodič zastaví auto priamo nad indukčnou nabíjačkou.

Okrem spôsobu vodičov často zaujíma aj doba nabíjania. Predsa len, kto má čas dve hodiny nabíjať auto? Aktuálna technológia od Continentalu však dokáže nabiť auto v rozsahu jeden kilometer dojazdu za minútu, to znamená, že ak potrebujete prejsť 30 kilometrov, auto bude potrebovať zhruba pol hodinku na nabitie. Takýto štýl sa javí byť najefektívnejší najmä na jazdenie v mestách, príp. aj na dlhšie trasy, ale s častejšími zastaveniami.

Audiosystém áno, reproduktory nie!

Keď chcete mať vo vozidle kvalitný zvuk, musíte zainvestovať do dobrých reproduktorov. Čím viac ich pritom máte, tým väčšia je váha vozidla, čo sa následne odráža aj na jeho spotrebe. Aj preto sa čoraz viac automobiliek zameriava na skvalitňovanie audio systémov. Jedným z riešení by mohlo byť využívanie samotného interiéru auta, kde by jednotlivé povrchy, ako čelné sklo, strop, výplne dverí a pod., mohli viesť rôzne zvukové frekvencie.