info@netfinancie.sk |
Po-Pia: 08:00-17:00
phone 0850 555 000
Aktuality

„Gréci“ na Slovensku

26.06.2015 | Autor: Vladimír Kožuch

Žijem na Slovensku už skoro 50 rokov. Som pragmatik, a tak vnímam krajinu a ľudí v nej žijúcich takých, akí sú, nerobím si ilúzie. Niektoré vlastnosti Slovákov sa mi však nikdy nepáčili a bohužiaľ musím konštatovať, že situácia sa nie že nelepší, ale sa ešte zhoršuje.

Jedna vlastnosť mi prekáža obzvlášť, a to nespoľahlivosť, neserióznosť

Patrím k ľuďom, ktorí svoje povinnosti berú vážne. Čo poviem, to platí, čo sľúbim, to splním a ak sa mi to z nejakého naozaj vážneho dôvodu nepodarí, tak sa vždy aspoň ospravedlním.

Dnes je módna téma Grécko, tak ním teda začnem. Kedysi som často s rodinou jazdil na dovolenky práve do Grécka. Hoci je to krásna krajina, prestal som. Prekážalo mi, že na každý problém, ktorý vznikol, sa milí južania len usmiali a nasľubovali hory-doly, ako ho ihneď vyriešia. A čas plynul, plynul a plynul, a nič sa nedialo. A ak ste sa sťažovali, tak sa zase len usmiali a sľúbili, že zajtra to určite vyriešia (ak vám to pripomína súčasné ťahanice tejto krajiny a EÚ, tak to len zapracovala vaša predstavivosť). Pochopili sme, že na Grékov sa spoľahnúť nemôžeme. Keď na mojej poslednej dovolenke v tejto krajine neuveriteľne hýkajúci mladý somár (kto ste nepočuli hýkať somára, verte mi, že si tento zážitok radi odpustíte) nedával rodinám s malými deťmi spať už piatu noc, zobrali sa dvaja z nás pod rúškom tmy von. Odviazali somára od kola, plesli drevenou latou po zadku a ten sa pobral kam mu bolo treba. Čuduj sa svete, problém bol vyriešený (týmto ale určite nedávam radu súčasným politikom, ako treba problémy riešiť).

No od tej doby pretieklo veľa vody Dunajom. Gréci sú ... (tam, kde sú), ale my sa na nich začíname podobať čím ďalej, tým viac. Aspoň čo sa tej (ne)spoľahlivosti týka (k ekonomike sa radšej vyjadrovať nebudem).

Uvediem len pár príkladov z posledného obdobia

Príklad číslo 1

Môj syn má 17 rokov a je to typický onlinový človek. Zaujíma ho móda, ale nemá zas až tak veľa peňazí, a tak je bežné, že po čase niektoré kúsky svojich topánok alebo oblečenia predáva ďalej. Najskôr to robil tak, že ich posielal záujemcom na dobierku. Už to nerobí. Keď som sa ho opýtal prečo, povedal, že polovica balíčkov sa mu vracia späť. A on má potom náklady na poštovné tam aj späť, a tak sa mu to neoplatí predávať. Keď tým ľudom volal, prečo si tovar ani neprebrali, tak mu odpovedali, že si to rozmysleli, alebo pre istotu väčšinou už ani nebrali telefón a neodpovedali na mail. Skrátka „gréci“. A tak už predáva len v uzavretej komunite ľudí, ktorí sa poznajú, a kde mu nespoľahlivosť nehrozí.

Mimochodom, to nezdvíhanie telefónov a neodpovedanie na maily je tiež slovenská „móda“. Z vlastnej skúsenosti a skúsenosti iných spoločností môžem povedať, že tento jav je úplne bežný, napríklad pri prijímaní ľudí do zamestnania. Prebehne pohovor, dohodnete si podmienky, uchádzač je vytešený a súhlasí. Firma tak ukončí výberové konanie, ale keď mu pár dní pred nástupom voláte, aby prišiel podpísať zmluvu, telefón je hluchý a na mail nereaguje. Po človeku sa zrazu zľahla zem. To, aké problémy vám spôsobil, že musíte všetko začať odznova, a že niekto iný už mohol zarábať peniaze firme aj sebe, takéhoto človeka absolútne nezaujíma. To už nie sú ani „gréci“, to sú „marťania“.

Príklad číslo 2

Pred pár týždňami sa mi pokazil regulátor v sprche. Zavolal som servisnému technikovi, či mi to môže prísť vymeniť. Povedal mi, že jasné, ale že teraz ide na malú operáciu. Dovtedy však objedná diely a až sa ja vrátim z dovolenky, tak to príde namontovať. Po svojom návrate mu volám, aby sme si dohodli termín opravy a on mi povie, že na to zabudol a diely neobjednal, a že teraz musím čakať ďalšie tri týždne. A to minimálne, lebo ak to nestihne, potom ide na dovolenku on. Ani slovko ospravedlnenia. Položil som telefón. Je to “grék“.

Príklad číslo 3

Vo firme máme nastavený systém hodnotenia našich služieb. Je to cez nezávislú spoločnosť, ktorá po 10-tich dňoch posiela našim reálnym klientom dotazy, ako boli s našimi službami spokojní. My tieto hodnotenia nijako nemôžeme ani nevieme ovplyvniť. Všetky hodnotenia vidia užívatelia internetu priamo na našom webe. Absolútna väčšina našich klientov je s Netfinanciami spokojná, ale nájdu sa aj nespokojní. Hoci sa väčšinou neskôr ukáže, že sú nespokojní skôr s konkrétnou poisťovňou ako s našimi vlastnými službami. Keďže pre nás je každá kritika predovšetkým zdrojom na odhaľovanie a naprávanie prípadných našich nedostatkov, každému nespokojnému klientovi voláme a pýtame sa ho, s čím konkrétne bol nespokojný, čo môžeme pre neho urobiť, čo môžeme napraviť. Minule moja kolegyňa volala práve jednému takémuto klientovi, ktorý v hodnotení napísal, že bol nespokojný a že nás ako obchod neodporúča. Keď sa ho spýtala, s čím konkrétne bol nespokojný a prečo má taký názor, tak odpovedal, že on bol úplne spokojný, ale že sa vtedy hral s malým synovcom na počítači a ani nevie, čo tam v dotazníku vyplnili.

Tento pán si vôbec neuvedomil, aké je takéto správanie neseriózne, ako ovplyvňuje reputáciu našej spoločnosti a ako trpia moji kolegovia v backoffice. Tí vynakladajú maximálnu snahu, aby sa o našich klientov čo najlepšie starali, a vďakou je im takéto správanie. Ten pán bol “grék“.

Čo dodať?

Ako sa hovorí, náš zákazník náš pán. A preto sa nielen „gréci“, ale aj vy všetci ostaní, môžete spoľahnúť, že my v Netfinanciách sa o vás postaráme najlepšie ako vieme. Urobíme, čo je v našich silách, aby ste boli s poistením spokojní. A stále veríme, že spoľahlivých a serióznych ľudí a firiem začne na Slovensku pribúdať.

PS: Označenie „grék„ som použil len ako symbol istého typu správania sa ľudí a v žiadnom prípade sa týmto označením nechcem dotknúť, ani haniť či urážať obyvateľov Grécka či ľudí gréckej národnosti. Aj bez tohto môjho blogu majú svojich problémov dosť. Tu ide len o metaforu. Ak som sa tým predsa len niekoho dotkol, hlboko sa mu ospravedlňujem.