Ako to vyzerá s digitalizáciou v poisťovníctve?
15.03.2022 | Autor: Katarína Zelinková
Kedy bude šušťanie papierov pri poistkách minulosťou? Slovenské poisťovne čaká v tomto smere ešte veľa práce. Dobrou správou však je, že veci sa začali hýbať a sú na dobrej ceste.
Pandémia poukázala na dôležitosť a výhody online procesov a služieb. Ak chcú poisťovne udržať krok s dobou a prispôsobiť sa potrebám trhu, rovnako aj súčasnej situácii, musia svoje služby digitalizovať. Hoci na slovenskom trhu nepochybne sú snahy o zavedenie lepších a efektívnejších online procesov, stále sme len na začiatku cesty.
Pomohla koronakríza?
Vyzerá to tak, že koronakríza, ktorá zamávala celým trhom, priniesla aj pozitíva. Konkrétne hovoríme o rýchlejšej implementácii digitálnych procesov. Tie poisťovne, ktoré uplatňujú inovatívny prístup k svojmu biznisu, vedeli zareagovať pohotovejšie. Zvyčajne trvá dlhší čas, kým online riešenia prejdú z prípravného a testovacieho módu priamo do praxe. Počas krízy však bolo nutné konať čím skôr. Podľa vyjadrení viacerých poisťovní sa tieto kroky ukázali ako úspešné a rýchly prechod z testovacieho módu priamo k spusteniu priniesol želané výsledky.
Viac bezkontaktných služieb
V čase nutnosti obmedzenia osobného kontaktu dostali online služby úplne nový rozmer. Existujúce online riešenia boli viac využívané a pribudlo k nim aj niekoľko nových, ktoré prispeli k spohodlneniu a zlepšeniu procesov pri uzatváraní poistenia alebo riešení poistnej udalosti.
Spustenie videoobhliadok
Posúdenie škody na havarovanom aute, dome či v domácnosti si doteraz vyžadovalo osobnú prítomnosť technika alebo inej povolanej osoby. Počas pandémie však poisťovne zaviedli videoobhliadky, teda obhliadnutie a zdokumentovanie nahlásených škôd bez toho, aby klient musel prísť do kontaktu s cudzou osobou. Proces šetrenia poistných udalostí sa tak stal pohodlnejší a rýchlejší. Pozitívnou správou je, že možnosť videoobhliadky ponechali niektoré poisťovne vo svojej ponuke aj po uvoľnení prísnych opatrení.
Lepšie webové stránky
Pravidelná aktualizácia a dobrá prehľadnosť webových stránok poisťovateľov by mali byť samozrejmosťou. Počas pandémie sa poisťovne zamerali na to, aby posilnili nielen svoje vlastné, ale aj maklérske weby. V čase obmedzeného osobného kontaktu museli byť tieto procesy na vysokej úrovni. Sprehľadnili a spohodlnili sa tak služby pre klientov a tiež aj pre pracovníkov.
Bezchybná online komunikácia
Pandemické obdobie kládlo veľké nároky na zabezpečenie kvalitnej bezkontaktnej komunikácie. Stále dostupné infolinky a online chaty, fungujúce mobilné aplikácie a rýchla e-mailová komunikácia by však mali ostať štandardom aj naďalej, nielen v období pandémie.
Poistenie online aj pri životných poistkách
Bezpodpisové zmluvy fungujú pri typoch neživotného poistenia, ako je cestovné poistenie alebo PZP, už niekoľko rokov. Pri životnom poistení sa k takémuto typu zmlúv prešlo len nedávno. To prispelo k urýchleniu schválenia zmlúv a v neposlednom rade je tento krok šetrný k životnému prostrediu a tiež prispieva k úspore finančných zdrojov. Poistenie online je tak samozrejmosťou nielen pri neživotných, ale aj životných typoch poistenia.
TIP: Okrem možnosti uzatvorenia poistenia môžete cez internet vo vašej poisťovni vybaviť aj veľa iných záležitostí. Pozrite si prehľad, čo všetko sa dá s poisťovňou vyriešiť online.
Čo ďalšie sa zmenilo?
Digitalizácia neovplyvňuje len úroveň poskytovaných služieb a možností starostlivosti o klientov, ale zasahuje aj do pracovného trhu. S postupným nástupom online služieb a produktov stúpa dopyt po pracovných silách v oblasti IT alebo biznisu. Nahrádzanie administratívnych úkonov online riešeniami však spôsobilo zníženie atraktivity administratívnych pozícii. Nepredpokladá sa však, že by tieto pozície úplne zanikli. Množstvo klientov stále považuje osobný kontakt za nevyhnutný pri riešení finančných produktov.
V neposlednom rade je prechod na digitálne riešenia prepojený s ďalšími aspektami podnikania. Jedným z nich je environmentálna stránka. Služby poskytujúce poistenie online a digitalizácia súvisiacich procesov výrazne napomáha k šetreniu času a tiež aj životného prostredia. Podľa odborníkov tie firmy, ktoré prispôsobujú svoje podnikateľské aktivity aj potrebám ochrany životného prostredia, sú schopné lepšie zvládať výkyvy ekonomiky. Napomáha tomu ich správne nastavená firemná kultúra, udržateľné podnikateľské postupy a aktivity v sociálnej oblasti. Všetky tieto faktory pôsobia v konečnom dôsledku aj na dobré PR firmy.
Online porovnanie cien poistenia má tiež význam
V postupnom napredovaní poisťovníctva majú svoje miesto aj online porovnávače. Prinášajú praktické a rýchle riešenie pre každého, kto hľadá najvýhodnejšie poistenie, pričom klientom šetria veľa času a najmä peňazí. U nás v Netfinancie poskytujeme našim klientom okrem porovnania poistenia auta a cestovného poistenia, aj kalkulačku pre poistenie majetku, poistenie zodpovednosti zamestnanca a poistenia do hôr. Každý tak má možnosť získať rýchly prehľad o všetkých dostupných ponukách a vybrať si to najlepšie poistenie online, teda kompletne cez internet, bez ďalších papierovačiek alebo byrokracie.
Potrebuje sektor PZP viac digitalizácie ?
Najuzatváranejším typom neživotného poistenia online je povinné zmluvné poistenie. Vplyvom koronakrízy sa počet poistiek auta, ktoré sú uzatvorené cez internet, niekoľkonásobne zvýšil. Klienti týmto spôsobom obdržia v elektronickej forme poistnú zmluvu a rovnako aj zelenú kartu, ktorú aj naďalej musia mať pri sebe v tlačenej forme. Na mieste sú preto úvahy o digitalizácii tohto tlačiva.
Rezort financií plánuje v tomto roku otvoriť diskusiu o legislatívnej úprave povinného zmluvného poistenia a nevylučuje ani úvahu o prevedení preukazovania platnosti PZP do digitálnej formy. Takúto zmenu by vodiči a poisťovatelia podľa všetkého uvítali, Ministerstvo financií SR však žiadne podnety z trhu na jej zavedenie neeviduje. Dôvod, prečo motoristi a poisťovne na zdigitalizovanie zelenej karty výrazne netlačia, je pravdepodobne ten, že proces uzatvorenia zákonného poistenia prebieha dnes kompletne online a rovnako tak aj mnohé ďalšie procesy s ním spojené. Zavedenie preukazovania platnosti PZP v elektronickej forme tak nepovažujú za také dôležité. Tlak zo strany motoristov prichádza skôr v požiadavkách na sprehľadnenie a zrýchlenie procesov súvisiacich s riešením poistných udalostí, ktorým sa poisťovne snažia vyhovieť.
Otázku prevedenia dokumentov do digitálnej podoby však štátne orgány neignorujú. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) v súčasnosti pracuje na projektoch, ktorým cieľom je zabezpečiť dodávanie elektronických dokumentov pre občanov. V príprave je samostatná legislatíva, dátová štruktúra, platforma a všetky ostatné potrebné úpravy na vytvorenie štruktúrovaných dátových modelov. Občania ich budú môcť využiť na online verifikáciu a tiež aj pri riešení záležitostí so súkromným sektorom.
Čo bude s inováciami v poisťovníctve ďalej?
Prevedenie zastaralých administratívnych procesov do moderných digitálnych foriem vo veľmi krátkom čase je jedným z mála pozitív, ktoré priniesla globálna pandémia. Dostupnosť a vylepšovanie rôznych foriem poistenia online a s tým spojených služieb v elektronickej podobe by malo byť jednou z priorít poisťovateľov. Napriek tomu, že za posledné dva roky odviedli kus práce, stále majú na čom pracovať. Mnohé procesy, ktoré sú v zahraničí úplne bežné, sú u nás ešte len v štádiu príprav. Poisťovatelia však jednoznačne ukázali, že majú potenciál aj prostriedky na to, aby vedeli svoje služby posunúť na vyššiu úroveň tak, aby boli pre klientov pohodlnejšie a dostupnejšie.
Dobrou správou je, že ani na Slovensku nemáme núdzu o nové firmy, startupy a insurtechy, ktoré sa snažia priniesť nové online riešenia. Výsledkom spolupráce týchto podnikov a poisťovní by mohli byť nové digitálne produkty, rýchlejšie procesy a kvalitnejšie služby. Digitalizácia a vylepšovanie produktov a procesov poisťovní je stále v plnom prúde a ostáva len dúfať, že tento trend bude pokračovať aj naďalej.
U nás si porovnáte ceny viacerých poistných produktov rýchlo a výhodne. A to všetko kompletne online!