03.01.2024 | Autor: Katarína Zelinková
Čaká vás pracovný pohovor? Pomôže vám náš návod a odporúčania, ako ho čo najlepšie zvládnuť a zvýšiť svoje šance na úspech.
Keď vás potencionálny zamestnávateľ pozve na pohovor, je to malý úspech a dôvod na radosť. Na mieste je aj mierna nervozita a obavy, či to dobre zvládnete. Preto je veľmi dôležité sa na takúto udalosť dobre pripraviť.
Zásadám, podľa ktorých si môžete napísať pútavý životopis sa venujeme v samostatnom článku. Čo vám však na pracovnom pohovore môže veľmi uškodiť nie je stroho napísaný životopis, ale nepravdivý. Naozaj sa neoplatí vymýšľať alebo prikrášľovať niektoré skutočnosti, ktoré v tomto dokumente uvediete. Veľmi časté je napríklad nadhodnotenie jazykových znalostí či skúsenosti s konkrétnymi počítačovými softvérmi. Vo vašom životopise uveďte vždy iba, to čo je pravda. Teda vaše skutočné osobné údaje, dosiahnuté vzdelanie, pracovné pozície a zručnosti. Ľahko sa môže stať, že keď v životopise uvediete niečo, čo nie je pravda, zabudnete na to. Keď sa vás na to na pohovore opýtajú, dostanete sa do nepríjemnej situácie. Personalista či akákoľvek iná osoba, ktorá sa s vami bude zhovárať, sa vás môže opýtať naozaj na čokoľvek, čo ju na vašom CV zaujalo, aj na tie najmenšie detaily. Preto si dajte pozor na správnosť a pravdivosť všetkých uvedených údajov.
Keď sa na pracovný pohovor dôsledne pripravíte, pomôže vám to získať sebadôveru a znížiť stres. Úplne základná vec, s ktorou by ste sa mali oboznámiť, je spoločnosť, do ktorej idete na pohovor. Preštudujte si, čím sa zaoberá, aké sú jej ciele, kultúra, úspešné projekty a ako sa prezentuje. To vám pomôže lepšie si predstaviť, čo vyžaduje pracovná pozícia, o ktorú sa uchádzate a či na ňu máte vhodné osobnostné predpoklady a tiež dostatočné skúsenosti.
Je pravdepodobné, že dostanete jednu alebo viacero štandardných otázok, ktoré sa kladú na pohovoroch. Medzi najčastejšie kladené patria:
Dostať môžete aj veľmi kreatívnu a nečakanú otázku, napríklad:
Pri takýchto otázkach v podstate neexistuje správna a nesprávna odpoveď. Sú kladené na to, aby personalisti mohli posúdiť spôsob, akým spôsobom uchádzač uvažuje. Preto sa nimi nenechajte rozhodiť, snažte sa uvoľniť a odpoveď si premyslite.
Neobľúbeným momentom pohovorov, je otázka o plate. Ak výberové konanie pozostáva z viacerých kôl, môže vám byť položená až na úplne poslednom stretnutí, ale aj na prvom. Preto je dobré si vždy dopredu premyslieť, aký plat očakávate a tiež si stanoviť aj minimálnu hranicu, ktorú ste ochotný akceptovať. Ak nemáte presnú predstavu o platoch na pracovnej pozícii, na ktorú sa hlasite, urobte si vlastný prieskum.
Ak vo svojom životopise uvádzate jazykové znalosti na priemernej alebo vyššej úrovni, buďte pripravený na to, že sa vám personalista môže kedykoľvek položiť otázku v cudzom jazyku. Ako sme už spomenuli vyššie, ohľadom úrovne ovládania cudzieho jazyka sa klamať neoplatí. Personalistov stačí, aby vám položil pár otázok v inom jazyku a hneď bude vedieť, či inú reč ovládate alebo nie. Vždy sa dopredu oboznámte s jazykovými znalosťami, ktoré konkrétna pracovná pozícia vyžaduje. V prípade, že by ste vo vašom potenciálnom zamestnaní mali veľa zahraničných kolegov, bez dobrej angličtiny by ste sa nezaobišli. Ak by však išlo o prácu, pri ktorej by ste cudzí jazyk využívali sporadicky, nároky na úroveň ovládania cudzej reči pravdepodobne nebudú príliš vysoké.
Prvý dojem je dôležitý a v prípade pracovného pohovoru to platí dvojnásobne. Oblečenie by ste mali zvoliť také, aké je vhodné pre pracovnú pozíciu, o ktorú sa uchádzate. Napríklad ak chcete pracovať v reklamnej agentúre, neformálne oblečenie bude úplne v poriadku. Pokiaľ sa uchádzate o pozíciu obchodníka, vhodný bude oblek, dámy by mali staviť na blúzku a nohavice či elegantné šaty. V žiadnom prípade by ste na pracovný pohovor nemali prísť neupravený, zanedbaný alebo vyzývavo oblečený. Platí to aj v prípade online pohovoru.
Správnou úpravou zovňajšku a oblačením preukážete úctu voči pozvaniu a tiež aj ľudom, ktorí sa s vami stretnú. V neposlednom rade preukážete, že váš záujem o ponúkanú prácu je vážny.
Na pracovný pohovor by ste nikdy nemali meškať. Práve naopak, je lepšie, ak prídete 15 alebo 10 minút vopred. Čas, ktorý takto získate môžete vyžiť napríklad na to, aby ste sa upokojili a zopakovali si to, na čo nechcete zabudnúť. Tiež môžete sledovať dianie okolo seba a všímať si atmosféru v danej spoločnosti.
Aj keď je to ťažké, uvoľnite sa a majte na pamäti, že vám nejde o život. Je to len pracovný pohovor, ktorý už aspoň raz absolvoval každý z nás.
Téma platu a pracovných benefitov by mala prísť až na konci pohovoru. Nič nepokazíte ani tým, keď sa opýtate, ako bude výberový proces ďalej pokračovať a kedy vám bude oznámené rozhodnutie. Na záver je dobré poďakovať za pozvanie a za čas, ktorý s vami pracovníci danej spoločnosti strávili.
Ak vás na dané pracovné miesto prijmú, gratulujeme. Ak nie, neúspechom sa nenechajte odradiť. Je možné, že zažijete to, čo mnohí z nás, a to sériu pracovných pohovorov, po ktorých miesto nezískate. Je prirodzené, ak vás to demotivuje, ale skúste to brať tak, že vám to nevyšlo preto, lebo má prísť niečo lepšie.
Táto poistka slúži na krytie škôd, ktoré spôsobíte svojmu zamestnávateľovi. Môže ísť napríklad o poškodený notebook, telefón či auto. Stačí malá náhoda a veľké poškodenie môže byť na svete. Preto je dobré mať poistenie zodpovednosti zamestnanca za škodu, ktoré vás ušetrí od nechcených výdavkov.